Motivació versus rendiment acadèmic… a la Universitat

Actualment són pocs els experts que dubten de la relació directe que existeix entre motivació i rendiment acadèmic. Però entre el professorat encara són molts els que consideren que l’estudiant ha d’estar extrínsecament motivat a classe per conèixer i aprendre els conceptes de la professió que ha triat per a la seva vida futura. Malauradament en l’actualitat, molts estudiants no aprenen perquè no els motiva adequadament el que se’ls hi explica de manera que les seves metes i interessos no els indueixen a posar en joc l’esforç i les estratègies adequades per aprendre. També s’ha vist que hi ha estudiants que no estan motivats perquè difícilment aconsegueixen aprendre, ja que les seves estratègies d’aprenentatge no els resulten efectives arribant al punt que no disposen de la competència que suposa saber què se sap i què no se sap. Per contra, la motivació i les estratègies que es posen en joc en contextos favorables són essencialment diferents de les que es posen quan s’està a disgust i obligat, el que influeix directament en la qualitat dels aprenentatges.

Tota aquesta reflexió més teòrica té a veure amb el fet de saber com “entren” els estudiants en una determinada assignatura. En els últims tres cursos acadèmics se’ls ha formulat una senzilla pregunta -contestada en format electrònic i anònimament- on se’ls hi preguntava de manera críptica per la seva motivació abans de començar les classes presencials. Les qüestions són volgudament desenfadades i properes al seu llenguatge per no donar cap mena de solemnitat al resultat de la petita enquesta. Les preguntes que volen incidir en els seus coneixements previs i la superació de l’assignatura són:

  • Més que suficients. Vaig sobrat/da, jo
  • Suficients, però creuaré els dits per si de cas
  • Insuficients, però he posat un ciri a la Verge dels impossibles
  • Molt insuficients. Ja m’estic mentalitzant per a la clatellada
  • No en tinc ni punyetera idea

És curiós esbrinar que, any rere any, la majoria dels estudiants entren amb ben poques esperances de superar l’assignatura, quan la realitat és que, per exemple enguany, més de 2/3 la superen en primera convocatòria. Més enllà de les moltes lectures que pot tenir aquest pessimisme inicial, s’amaga, al meu entendre, una manca de motivació molt lligada a l’assignatura en qüestió. Curiós, però és així.

És per això que, per l’any vinent, he preparat una petita presentació de l’assignatura a SlideShare per deixar-la disponible abans de començar el curs.

Així, malgrat que molts professors universitaris pensen que el problema del fracàs en la Universitat és fonamentalment “problema” de l’estudiant, com a docents és important reflexionar sobre el nostre rol i què pot fer el docent per incrementar i involucrar des del primer dia l’esforç dels seus estudiants. Màrqueting universitari o motivació per saber-ne més???

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s