Passotisme, comunicació i eines socials

L’aula és un espai social on el procés comunicatiu és vital entre docent i estudiant per a un ensenyament-aprenetatge efectiu. A l’aula universitària, en general, s’institueixen massa sovint formes buides de relació entre professors i estudiants, i aquest és un dels factors que influeixen en el caràcter estereotipat que té l’ensenyament universitari. Es perceben així relacions pedagògiques que involucren estudiants que semblen haver perdut en bona mesura els seus desitjos de saber i que es decanten, així, per establir vincles que tendeixen a evitar el coneixement i sense massa preocupació per aprendre. No obstant això, l’objectiu central de les institucions universitàries ha de ser aconseguir que tots els estudiants estudiïn no ja buscant aprovar sinó interessant-se per aconseguir la comprensió i el domini pràctic dels principis, estratègies i procediments que es vol que aprenguin. S’hauria de treballar la manera de desenvolupar un clima que estigui centrat en l’aprenentatge dels estudiants, formant individus creatius, segurs de si mateixos, capaços d’enfrontar-se a la situació canviant de la societat i del seu món laboral. A tot l’esmentat s’afegeix la massificació de les aules que es viu actualment en l’àmbit universitari i que contribueix a una despersonalització i influeix negativament, entre altres coses, en el rendiment acadèmic dels estudiants.

Les eines tecnològiques, sobretot de tipus social, són excel·lents recursos que utilitzats intel·ligentment podent aportar un alt grau de motivació a l’hora de plantejar objectius, reptes i activitats. L’estudiant universitari, com qualsevol persona adulta, busca aprendre però s’interessa bàsicament per allò que té una clara utilitat i aplicabilitat dels coneixements que se li exigeixen. És molt freqüent en l’àmbit universitari que no s’expliciti la utilitat ni aplicabilitat dels temes que s’imparteixen a classe, la qual cosa porta a l’apatia i el passotisme de molts estudiants. Podem millorar aquest clima comunicatiu fent l’esforç -els professors- d’utilitzar en la nostra docència algun tipus d’eina social propera a l’estudiant??? La resposta per mi es dedueix d’aquest interessant vídeo que té molt a veure amb tot l’explicitat fins ara. Reflexionem-hi.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s