Un (bon) gestor bibliogràfic per als nostres estudiants

ZoteroCada vegada més són més freqüents els manuscrits com a treball “de curs” entre els nostres estudiants amb allò que genèricament coneixem com a “treball dirigit”. Més d’una vegada ja m’he manifestat dient com solen ser de discretes i pobres les citacions bibliogràfiques que acompanyen aquests documents quan -en el millor dels casos- existeix aquesta bibliografia. Al meu entendre no és un problema dels estudiants, sinó dels professors que espantats pel guirigall que pot ser corregir una bibliografia, molts cops no la reclamen amb prou exigència als seus estudiants.

El curs acadèmic anterior ja vaig insistir en com de fàcil resultava incloure un petit bloc a l’assignatura dins el Campusvirtual UB per tal que des del propi espai virtual els estudiants poguessin formatar de manera molt senzilla les cites bibliogràfiques. Enguany, personalment, proposaré als meus companys de l’equip docent un pas més en la volguda qualitat de la nostra docència i utilitzar un veritable “gestor bibliogràfic”.

El més habitual entre els estudiants que facin qualsevol mena de treball que calgui referenciar serà que tinguem uns quants enllaços emmagatzemats en els bookmarks o favorits. Potser alguns, a més, tindran una llista d’articles i llibres en un document Word o alguna cosa semblant i, els més espavilats, utilitzaran un full de càlcul o una base de dades per arxivar de manera ordenada les dades dels seus documents. A més, com a bona “generació 2.0”, cercaran la última informació a la Web via Google. Així tindran documents electrònics de tot tipus: enllaços a pàgines, a blogs, dades de llibres, d’articles, pdfs, imatges, Powerpoints, etc … i fins i tot alguns universitaris s’atreviran amb bases de dades que ofereix la pròpia biblioteca UB com Scopus, PubMed, i fins i tot pot ser que WOK (Web of Science) com a límit d’aprofundiment en la cerca d’informació. Al final tindrem no només el munt inicial d’informació, sinó una autèntica barreja de dades corresponents als tipus documentals més diversos amb els que caldrà fer un llistat relativament homogeni i amb certa coherència descriptiva. Per solucionar aquest problema existeixen, ja des de fa molt temps, els “gestors bibliogràfics personals” que són programes per recollir, ordenar, corregir, agrupar i exportar amb “estils científics” cites documentals molt variades. Refworks, Reference Manager, EndNote i ProCite són els més coneguts entre aquests gestors. Però,! Ai! aquests programes miraculosos són de pagament, a vegades fins i tot molt cars i no sempre els tenim a mà encara que la nostra universitat ofereix Refworks a tota la comunitat UB.

I aquí és on ens pot ajudar, i molt, Zotero que és un complement de Firefox pensat per a estudiants i investigadors i que funciona com un potent gestor bibliogràfic. És gratuït, de codi obert, s’implementen actualitzacions contínuament, té diversos idiomes (encara no el català) i permet elaborar bibliografies en els principals estils. I encara que els gestors bibliogràfics “de pagament” són més potents, i tenen més opcions, Zotero ara mateix ja té un alt rendiment i és molt recomanable per a aquells estudiants que busquin un gestor bibliogràfic sense cost, senzill, fàcil d’utilitzar i eficaç. Parlant amb diferents professors he pogut comprovar com “Zotero” els hi sona més a acudit que no al que és en realitat. I ara mateix estic pensant amb tota la implosió de manuscrits que representarà la posada en marxa dels treball de fi de grau a la UB. Serà una autèntica llàstima no aprofitar aquesta magnífica eina per pur desconeixement.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s