Moodle 2.0(1): Activitats condicionals… o com forçar l’avaluació continuada

Una quimera feta realitat. Ja fa molts anys que s’està treballant en dotar les plataformes virtual a la universitat de la possibilitat de personalitzar la formació basant-se en l’antiga inquietud de tenir un “tutor virtual” individual i personalitzat per a cada estudiant.  Una forta aposta pels materials i per nous recursos va fer abandonar momentàniament aquesta idea. Però ara sembla que Moodle 2.0 recupera aquesta possibilitat a través de les anomenades “activitats condicionals”. La idea bàsica dels condicionals és que a un alumne se li presentin recursos i activitats en funció dels coneixements previs i del que vagi realitzant durant el curs, però amb un ampli ventall d’opcions de configuració per part del professor. Així, l’accés a una activitat pot ser “condicionat” per una data, una nota o haver finalitzat correctament una activitat anterior. Aquestes activitats poden ser, a més, encadenades juntes per permetre revelar progressivament el contingut del curs, si així ho desitja el professor.

Les activitats condicionals en Moodle 2.0 s’han estès a totes i cadascuna de les activitats i recursos que poden integrar un curs. El fet de poder aplicar condicions prèvies per poder accedir o visualitzar aquestes activitats, permet al docent realitzar una programació funcional completa sobre el seu curs, guiant a l’alumne en l’ordre lògic o mostrant-li contingut segons el nivell que va adquirint en el que s’ha anomenat “camins d’aprenentatge individuals”.

Aquests “camins d’aprenentatge”, permeten dirigir a un usuari a unes activitats o altres segons el seu progrés en el curs. Però malgrat que això pugi semblar que ens porta de nou al “conduccionisme”, un bon disseny permet veure les possibilitats dels condicionals per establir que no hi ha “camí preestablert” sinó que aquest es va “generant” de manera individualitzada a partir del que va realitzant l’alumne. L’alumne, en últim terme, s’ha de responsabilitar del seu aprenentatge tal i com ens indica Bolonya.

No cal dir que aquesta novetat va íntimament lligada a les possibilitats de fer avaluació continuada directament des del Campusvirtual i, pràcticament, des del primer dia de classe

  • Avaluació diagnòstica: per determinar els coneixements previs dels alumnes i prendre les accions correctores en cas que siguin necessàries.
  • Avaluació formativa: fer el seguiment dels resultats dels alumnes per comprovar i afavorir l’adquisició dels objectius d’aprenentatge.
  • Avaluació acreditativa: marcant el llindar que volem que assoleixin els nostres estudiants per garantir-los-hi la superació de la prova de validació de final de curs.

A més, s’obren nous marcs d’aprenentatge com la possibilitat de realització d’itineraris dinàmics per tal que alumnes amb diferents nivells, estils i resultats d’aprenentatge se’ls generi itineraris personalitzats. I estic pensant directament amb la semipresencialitat.

Esperem doncs que els responsables del Campusvirtual UB ens activin aquesta possibilitat (s’ha de habilitar des d’Administració, característiques avançades) per tal que si un professor o professora ho creu convenient pugi a l’hora d’afegir una activitat triar les opcions per definir la condicionalitat com una opció més. Això si, com que s’augmenta encara més el nombre d’opcions en una pàgina d’activitat caldrà una bona formació al respecte per que tot plegat no sigui un nyap.

Per qui en vulgui saber més, pot consultar la documentació oficial i/o veure aquests dos videos (1) (2) de l’Open University que fa temps que ja ho utilitza.  Aquí sota el vídeo oficial.

One Reply to “Moodle 2.0(1): Activitats condicionals… o com forçar l’avaluació continuada”

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s